Oranjegekte: waarom we warmlopen voor het EK

Nog even en een groot deel van de Nederlandse bevolking zit weer in vol ornaat te kijken naar elf voetballende mannen in oranje tenues. En dat terwijl de meeste Oranjesupporters normaal gesproken zelden tot nooit naar een voetbalwedstrijd kijken. Zelfs mensen die het eigenlijk maar een dom spelletje vinden, zijn te vinden in de kroeg, met een biertje in de hand en een oranje opblaashoed op.

In Psychologie Magazine, juni 2012

Waarom lopen we met z’n allen toch zo warm voor zo’n EK?
Het is een soort virus. Hoe meer mensen in oranje rondlopen en hoe meer oranje vlaggetjes overal, hoe sneller we zelf ook een oranje shirt uit de kast trekken. Mensen willen er nou eenmaal dolgraag bij horen. In een invloedrijk artikel uit 1995 gooiden de Amerikaanse psychologen Baumeister en Leary alle studies over de relaties die mensen met elkaar vormen op een hoop en concludeerden dat de ‘need to belong’ een fundamenteel menselijk principe is. Telkens weer vonden ze bewijs voor het basale verlangen om sociale relaties aan te gaan met anderen. Dat geldt niet alleen voor relaties tussen individuen, waar Baumeister en Leary vooral naar keken, maar ook voor groepslidmaatschappen. ‘Er is bewijs in overvloed dat mensen heel snel sterke groepsbanden vormen, en dat ze extreem kunnen reageren als ze moeten verdedigen dat de sociale banden oprecht zijn – zelfs als die inmiddels voorbij zijn’, schreven twee andere Amerikaanse psychologen in een artikel in Personality and Social Psychology Review in 2004. ‘Bovendien is het een vreselijke ervaring om buitengesloten te worden van een groep waar je graag bij wil horen, en zijn mensen bereid om een mening waarmee ze in de minderheid zijn voor zich te houden of aan te passen, uit angst voor sociale sancties.’

Lees het hele artikel in Psychologie Magazine van juni 2012.